Myrby on ruotsalainen karsinaelementtejä ja muutakin tallivarusteita valmistava yritys, Suomessa näitä markkinoi Agrimarket.
Karsinaelementit saapuivat meille noin viikon sovitusta myöhässä. Rahdista oli sovittu, että meille soitetaan hyvissä ajoin ennen kuorman saapumista, jotta olisimme sitä vastaanottamassa/purkamassa. Karsinoita ei sovitulla viikolla kuulunut ja soittelin myyjälle niiden perään. Selvisi, että karsinat olivat saapuneet maahan ja todennäköisesti reissaavat kuljetusliikkeen matkassa jossakin. Muutaman päivän soittelun ja hämmästelyn jälkeen sain pe aamupäivällä puhelun; huonolla suomen kielellä selvitettiin karsinaelementeistä. Niin, se oli siis kurma-autokuski, joka kertoi olevansa tontillamme ja ihmetteli missä kaikki ovat.(?) Ilmoitin, että oli sovittu puhelinsoitosta hyvissä ajoin ennen kuorman saapumista. Parin ärräpään jälkeen sovimme että hän voi jättää elementit lähellä olevan hiekkapuhallusfirman pihaan.. Ei ollut jättänyt. Taas soitto myyjälle ja kysymys missähän mahtavat olla (?).  Iltapäivällä n. klo 16 myyjä soitti; elementit ovat Myllypurossa Kaukokiidon varastolla ja saisimme ne maanantaina. EI KÄY! V..tus käyrä oli huipussa ja ilmoitin, että sovitusta ollaan jo viikko myöhässä ja karsinoiden on syytä olla meillä vielä saman päivän aikana. Näin tapahtuikin.

Karsinoiden kokoaminen aiheutti vähän päänvaivaa, mutta lopputulos on sen arvoinen. Osia oli yllättävän paljon, kaikille kuitenkin löytyi oikea osoite. Viimeinen karsina on vielä kokoamatta.

Tässä kuvasarja tallin sisävaiheista, paljon on vielä kesken..

Muska on ollut kaikessa mukana -myös tallin rakentamisessa.

Seinä villoitettu ja vesivanerit kannettu sisälle. Vesivanerit hankittiin Puukeskuksesta, harmaa väri näytti kaupassa hyvältä ja edelleen se näyttää hyvältä. Ruskeata vesivaneria olen tässä elämässä jo tarpeeksi nähnyt siksi omaan talliin nuo harmaat.


Vesivanerit asennettu, seinän yläosa odottaa laudoitusta.


Vähän piuhanvetoa välillä..


Seinien yläosan laudoitus asennettu ja väritetty, kattolaudat asennettu.


Ensiksi vähän ohjeita..


ja osia. Kuvassa ei näy ne kaikki pikku tilpehööripussukat



Ja muutaman välivaiheen jälkeen asukkaat sisällä. Valjashuone ja se viimeinen (3.) karsina rakennetaan kun ehditään, kesän -13 aikana.




Faktat:
- puurunkoinen, eristeenä mineraalivilla 150 mm
- tiilikatto
- 3 karsinaa; 2 kpl 3x3 ja ponikarsina 2,4x3
- seinät: alaosa vesivaneri vaaleanharmaa, yläosa lauta 22x100 (maalattu, maalarinvalkoinen, maali: Luja)
- katto; vrt seinän yläosa
-  lattialämmitys
- valjashuone
- pesupaikka
- ikkunat ; Hämeenkyrön ikkunatehdas /HIt Nordic
- ovi Puukeskus Oy

Tallin ulko-ovesta kävin mielenkiintoisen sähköpostikeskustelun erään tarvikekauppiaan kanssa. Kauppias esitti, että aikomani ovi (oviaukko 1200 mm; ovi tällöin noin 1100) ei täytä EU direktiiviä. Vastasin, että alle 10 hevosen tallissa ei tuota ulko-ovea ole määritelty ja hänen mainitsemansa määräykset koskevat isoja talleja/tuettua rakentamista. Keskustelin aihessta lisäksi Ylöjärven lupainsinöörin kanssa ja palotarkastajan kanssa. Kauppias kuitenkin pysyi kannassaan, ei ole vielä pyynnöstäni huolimatta kertonut missä direktiivissä on määrätty pienen tallin ulko-oven koko, kehoitti kysymään asiaa ELY keskuksesta..
Meillä on määräyksiä mm. eläinsuojelulaissa karsinoiden koosta, käytävän leveydestä jne. mutta tuossa ulko-oviasiassa mainitaan, että "10 hevosen tallissa tulee olla 2 poistumistietä, tällasen poistumistien leveys tulee olla vähintään1200 mm"